feliciaekegrens.blogg.se

välkommen in i kaoset!

Barnen idag.

Kategori: funderingar

Dethär med att uppfostra barn. . Herrejisses!!
I min uppfostran så lär jag Julie att hon är alldeles utmärkt precis som hon är. Att hon får klä sig hur hon vill , leka med vad hon vill, och att färger är färger och inte något könstrams!
Dock så är det ju såhär att jag har fått en "prinsess" unge. Allt ska vara Barbie , prinsessor och hello Kitty. Men blir hon glad av det så är jag glad. Jag försöker lära henne att tekniken vi har idag är inte allt, det finns många roliga asballa grejer som inte innehåller elektronik. När jag var liten så lekte jag med allt, Barbie, bilar, lekte i skogen, klättrade i träd. Jag fick min första mobil när jag var elva år.
Man kunde vara ute och leka och inte behöva oroa sig för att ungen ska bli kidnappad så fort barnet går runt ett hörn. Det är ju verkligen inte likadant nu. Jag skulle aldrig våga släppa barnen där jag bor ensamma.
Barn har börjat med smink , och har mobiler när de är 7 år gamla. Vad har hänt med vårt samhälle?!
Vi låter det ske dessutom, vi uppmuntrar ungarna till att gå Runt med smink när de knappt vet vad det är.
Ibland vill jag bara ta ungarna och sticka till nån hydda i Afrika , och slippa allt med elektronik, smink och könsnormer.
Om det är såhär nu, hur kommer samhället se ut om 10 år?
Hur kommer våra barnbarn leva? De kommer ju knappt veta vad skog är, hur det känns att ha byggt klart sin häftiga koja i något stort träd. Kommer de springa runt på en äng och leta efter fyrklöver?
Tiden får väl utvisa.
Men är det såhär vi vill att det ska vara?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: